بررسی تجربه کاربری با سه پرسش از دید کاربر در مواجهه با رابط کاربری

یادگیزی UX
  • پیش گفتار این مقاله
  • ایمان کمالی در 1399/05/06

طرح ما شاید به شکلی باشد که برای خودمان خوب و دوست داشتنی به نظر برسد! در اینجا اما می خواهیم از دید کاربر در مواجهه با رابط کاربری به سه پرسش در تجربه کاربری برسیم! وقتی کاربر با رابط کاربری ما مواجه می شود : این چیست!؟ مزیت استفاده از این برای من یا

یادگیزی UX

طرح ما شاید به شکلی باشد که برای خودمان خوب و دوست داشتنی به نظر برسد! در اینجا اما می خواهیم از دید کاربر در مواجهه با رابط کاربری به سه پرسش در تجربه کاربری برسیم!

وقتی کاربر با رابط کاربری ما مواجه می شود :

  • این چیست!؟
  • مزیت استفاده از این برای من یا دیگران چیست؟
  • بعد از این باید چکار کرد؟!

پرسش اول : این چیست؟

وقتی کاربر وارد صفحه ای می شود انتظار دارد در نگاه اول متوجه شود این صفحه دقیقا چیست و چکار می کند؟!

بررسی تجربه کاربری

برای مثال آیا این صفحه “مشاهده پیش فاکتور” است یا صفحه “مقایسه قیمت ها” ؟

چگونه به این پرسش کاربر پاسخ دهیم؟

فراموش نکنید که کاربر انتظار دارد در نگاه اول متوجه این مسئله بشود!

راه حل این پرسش استفاده از عنوان با اندازه مناسب و همچنین تصویر با مفهوم صحیح است که به کاربر می فهماند دقیقا کجا قرار گرفته و این قسمت چکار می کند.

پرسش دوم : مزیت استفاده از این (قسمت یا ابزار یا ویژگی) برای من و دیگران چیست؟!

در این جا باید به کاربر بفهمانید چه سودی می برد اگر از اپلیکیشن شما استفاده کند، فراموش نکنید داریم در مورد سود کاربر صحبت می کنیم نه چیزی که شما می خواهید به آن برسید!

نگران نباشید! انجام این کار هم راه های زیادی دارد!

بهتر است این بار بجای استفاده از عناوین و نوشته ها، موضوع را به کاربر نمایش دهید.

استفاده از نمونه عکس، فیلم، دمو زنده که کاربر بتواند محصول را تست کند و همچنین مدرک نهایی یا گواهی که کاربر در آخر دریافت می کند نمونه هایی خوبی برای این کار هستند.

این که به کاربر بگویید مزیت چیست و شما چه سودی می برید مهم ترین عاملی است که انگیزه کاربر را برای ادامه کار شکل می دهد!

پرسش سوم : خب! حالا من باید چکار کنم؟!

بررسی تجربه کاربری در صفحات وب واپلیکیشن

بنابراین تا اینجا کاربر متوجه شده است که این چیست و چه مزیتی دارد.

اگر علاقه مند نباشد فورا شما را ترک خواهد کرد!

می توانید برگردید و مسائل قبلی را بررسی کنید، اما اگر متوجه شد محصول یا خدمت شما دقیقا چیست و از مزیت های آن راضی بود پرسشی که برایش مطرح می شود این است که حالا قدم بعدی چیست و باید چکار کند؟!

این وظیفه شماست که مشخص کنید قدم بعدی چیست و کاربر باید چکار کند؟

می توانید این کار را با یک دکمه “ثبت نام” یا “همین حالا سفارش دهید” یا چیزی شبیه به این انجام دهید.

مطمئن شوید کاربر به راحتی بتواند قدم بعدی برای رسیدن به هدف را پیدا کند!

ممکن است پیش از این حرکت، کاربر پرسش هایی داشته باشد؛ قسمتی را برای پرسش های متداول قرار دهید.

پاسخگویی آنلاین گزینه بهتری است که می توانید قسمتی را برای آن در نظر بگیرید.

برای مثال ممکن است سرویس شما شامل پلن های متفاوتی باشد یا محصول شما ممکن است آپشن های گوناگونی داشته باشد که پشتیبانی آنلاین می تواند برای کاربران بسیار مفید باشد و اعتماد آن ها را جلب کند.

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و از این نکات استفاده کنید.

آموزش های بیشتر درخصوص تجربه کاربری و رابط کاربری را می توانید از این جا مطالعه کنید.

اگر پرسشی دارید می توانید از طریق دیدگاه ها با من در میان بگذارید.

شاد و پیروز باشید.