4 ابزار حرفه ای گوگل برای طراحان UI و UX

تجربه کاربری
  • پیش گفتار این مقاله
  • ایمان کمالی در 1399/08/13

به احتمال بسیار زیاد شما جز کسانی هستید که از گوگل آنالیتیکس ( Google Analtics ) استفاده می کند و یا حداقل پیش از این نام آن را شنیده است!
در این مقاله می پردازیم به ابزار های گوگل که مخصوص طراحان UI ( رابط کاربری ) و UX ( تجربه کاربری ) است.

تجربه کاربری
Array
(
    [0] => Ui UX
    [1] => آموزش UI
    [2] => آموزش UX
)

گوگل آنالیتیکس ( Google Analytics ) چیست؟!

این پلتفرم رایگان برای آنالیز و تجزیه و تحلیل وب سایت شما در زمینه مارکتینگ است!

شامل ابزار های گوناگونی می شود و میلیون ها وب سایت از آن استفاده می کنند! با استفاده از این ابزار ها می توانیم دید بهتری از رفتار کاربران سایت خود داشته باشیم.

لازم به ذکر است که قسمت هایی از این پلتفرم برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست.

1 – از Events ( رویداد ها ) در گوگل آنالیتیکس برای شناسایی تعامل و تجربه کاربری استفاده کنید!

Event در گوگل آنالیتیکس
Events

گاهی می خواهیم رفتار کاربر را در قسمت های مختلف یا بخصوصی از وب سایت زیر نظر بگیرم! مثلا می خواهیم بدانیم کاربر وقتی با فلان قسمت سایت مواجه می شود چه واکنشی دارد!

نصب اولیه گوگل آنالیتیکس در وب سایت که با قرار دادن یک قطعه کد انجام می شود تنها برای بررسی های سطحی مانند بازدید ها است؛ بررسی دقیق تر رفتار کاربر در صفحات وب سایت تنها با ایجاد رویداد یا همان Event میسر می شود.

اما منظور از بررسی دقیق تر رفتار ها چیست؟!

اجازه دهید با بیان کردن چند مثال این موضوع را روشن کنیم.

دکمه ها، فرم ها و لینک هایی که در صفحات سایت قرار داده شده اند شامل اجزایی می شوند که می توان برای آن ها رویداد ( Event ) تعریف کرد.

بنابراین ارسال فرم، کلیک روی لینک یا دکمه ها قابل بررسی و تجزیه و تحلیل است و این امکان می تواند کار ما را در درک تجربه کاربری ( UX ) سایتمان ساده تر کند.

چطور در Google Analytics برای درک بهتر تجربه کاربری ( UX ) یک رویداد ( Event ) تعریف کنیم؟!

تا این جا متوجه شدیم که رویداد ها در گوگل آنالیتیکس به چه دردی می خورند!

اما برای تعریف یک رویداد در این پلتفرم خیلی راحت می توانید از کد زیر استفاده کنید :

ga(‘send’, ‘event’, ‘Event Category’, ‘Event Action’, ‘Event Label’);

پس از تنظیم کد می توانیم از پنل گوگل آنالیتیکس و از منو Behavior و سپس Events رویداد را پیگیری کنیم.

گوگل آنالیتیکس
مشاهده Event یا رویداد در Google Analytics

2 – بررسی کنید کاربران تا چه اندازه صفحه را اسکرول ( scroll ) می کنند؟!

اسکرول کاربر در صفحه سایت
میزان اسکرول ~= علاقه کاربر به محتوای شما!

برای اینکه بدانیم کاربر تا چه اندازه با صفحه ما در تعامل بوده و یا چقدر توانستیم او را با محتوای خود جذب کنیم، می توانیم میزان اسکرول کاربر را بررسی کنیم.

هر چقدر که کاربر صفحه را scroll کرده باشد یعنی چیزی در صفحه برای او جذاب بوده و کابر را به انتهای صفحه کشانده است!

جالب است بدانید بعضی از وب سایت ها برای این که کاربران را در صفحات مختلف مشغول کنند نوعی بازی یا معما طراحی می کنند و از کاربر می خواهند تا در صفحات یا حتی لابلای خطوط به دنبال چیزی بگردند و در ازای آن جایزه ای دریافت کنند که این جایزه یا هدیه می تواند کد تخفیف، امتیاز حساب کاربری و .. باشد.

هر چند ما چنین چیزی را برای سایت ها پیشنهاد نمی کنیم ( چون نوعی تقلب است ) اما تا حدودی می تواند برای سئو موثر باشد.

چطور در Google Tag Manager میزان scroll ( اسکرول ) کاربر را بررسی کنیم؟!

Trigger Google Analytics
Scroll Depth trigger در گوگل تگ منیجر

بنابراین علاوه بر بررسی کلیک ها، فرم ها و لینک ها می توان میزان اسکرول کردن یا پیمایش کابر در صفحه وب را نیز بررسی کرد.

این پیمایش لزوما به معنی کاربر پسند بودن صفحه وب نیست اما در بسیاری از موارد می توان چنین نتیجه ای گرفت!

ابزار scroll tracking در گوگل تگ منیجر زمانی فعال می شود که کابر مقدار مشخصی از صفحه را پیمایش کرده باشد. این ابزار نیز نوعی Event یا رویداد است!

برای اضافه کردن scroll tracking در Google Tag Manager می توانید از فهرست و مطابق تصویر بالا اقدام کنید.

3 – کاربر چه مدت زمانی در وب سایت یا یک صفحه وب در سایت شما می گذراند؟!

 Session Duration در Google Analytics
Session Duration

یکی دیگر از معیار هایی که می توان با آن جذابیت یا مفید بودن مطلب یا در مجموع صفحه وب را با آن سنجید، مدت زمانی است که کاربر در آن صفحه وقت می گذراند.

پس از بررسی لینک ها، دکمه ها و فرم ها و نیز میزان اسکرول صفحه، مدت زمان باقی ماندن کاربر نیز در لیست بهترین معیار های سنجش رضایت و تعامل کاربر با سایت شما است!

در گوگل آنالیتیکس هر بار که کاربر وارد صفحه می شود یک سشن ( Session ) به معنی نشست ایجاد می کند.

Avg Session Duration ( میانگین نشست کاربر ) در Google Analytics برای بررسی مدت زمان نشست ها است.

این مورد نیز جز Event ها است و از گزینه Top Events قابل دسترسی است.

4 – تجزیه و تحلیل جریان کاربر ( user flow ) در وب سایت!

user flow تجربه کاربری
جریان کاربر یا User Flow

بی شک در تجربه کاربری ( UX ) یکی از مهم ترین نکات جایگاه درست اجزا سایت و امکانات مختلف است.

منو ها، فرم ها و ابزار های جستجو و .. باید چیدمان و رنگ بندی مناسبی داشته باشند تا به راحتی توسط کابران مورد استفاده قرار گیرند.

اگر میخواهید مسیری پیش فرض در وبسایت توسط کاربر پیموده شود استفاده از چیدمان و ساختار درست الزامی است.

از سوی دیگر حتی اگر روال مشخصی برای کاربر وجود ندارد دانستن مسیری که کابر در سایت شما می پیماید خالی از لطف نیست!

اجازه دهید برای این دو حالت مثال بزنیم!

ایجاد مسیر های پیش فرض برای کابران

تجربه کاربری در user flow
تجربه کایجاد مسیر پیش فرض با استفاده از مطالب مرتبط در وب سایت

تصور کنید برای یک وب سایت فروش لوازم خانگی می خواهید مسیری ایجاد کنید که کاربر از ابتدا با روال چگونگی خرید یک محصول، نصب و راه اندازی، خدمات پس از فروش و گارانتی آشنا شود.

می توانید با ایجاد چندین پست مرتبط به هم در وب سایت که از طریق منو یا دکمه و… مشخص شده اند این کار را انجام دهید. یا می توانید در صفحه اصلی یک فهرست با عنوان “5 گام برای خرید یک محصول عالی!” طراحی کنید و از کاربر بخواهید این مطالب را مطالعه کند.

مسیری که کاربران سایت به دلخواه می پیمایند!

مسیر و تجربه کابری در وب سایت
کاربر به هر مسیری که دوست داشته باشد می رود 🙂

در بیشتر مواقع هدف تنها دانستن مسیر هایی است که یک کاربر می پیماید است.

برای مثال کاربر با ورود به صفحه اصلی شما برای ادامه چندین انتخاب دارد :

  • باز کردن یکی از لینک های منو مانند تماس با ما
  • باز کردن یکی از آخرین پست های منتشر شده که در صفحه اصلی وجود دارد
  • رفتن به صفحه ثبت نام یا ورود
  • رفتن به یک دسته بندی خاص
  • جستجوی یک عبارت
  • و …

هر کابر ممکن است هر مسیری را انتخاب کند و البته این ماجرا ممکن است این جا تمام نشود و پس از آن نیز کاربر به مسیر خود با انتخاب های جدید ادامه دهد.

برای دسترسی به این ابزار در Google analytics می توانید از منو گزینه Audience را انتخاب کرده و سپس، در آخر فهرست باز شده به User Flow مراجعه کنید.

نتیجه گیری و چکیده ای کوتاه از این نوشته!

استفاده از ابزار های معرفی شده می تواند شما را برای طراحی تجربه کاربری ( UX ) بهتر یاری دهد.

بدون استفاده از ابزار های حرفه ای نمی توانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، در این مسیر اما رقبا ممکن است از این فرصت برای طراحی رابط و تجریه کاربری بهتر استفاده کنند.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید!