شناسایی کاربران ثروتمند در طراحی تجربه کاربری ( UX )

شناسایی کاربر ثروتمند
  • پیش گفتار این مقاله
  • ایمان کمالی در 1399/08/19

برای هر کسب و کاری این نکته می تواند بسیار مهم باشد که کاربران ثروتمند را از کاربران معمولی تشخیص دهد. در این مقاله تجربه کاربری ( UX ) متفاوت برای کاربران ثروتمند را بررسی می کنیم!

شناسایی کاربر ثروتمند
Array
(
    [0] => Ui UX
    [1] => آموزش UX
)

ابتدا لازم است تا به چند نکته درباره شناسایی کاربران ثروتمند اشاره کنیم :

  • کاربران ثروتمند لزوما بازدهی بیشتری ندارد!
  • ارزش آدم ها به ثروتشان نیست! این مقاله تنها معرفی راه کار هایی برای بازدهی بیشتر کسب و کار شما است.
  • شناسایی کاربران ثروتمند همیشه و یا لزوما نتیجه درستی ندارد! اما در بیشتر موارد می تواند درست باشد!

چرا باید کاربران ثروتمند را تشخیص دهیم؟ در طراحی تجربه کاربری ( UX ) کاربران ویژه مانند افزاد ثروتمند چه تفاوتی دارد؟

کاربر ثروتمند
به چه کسی کاربر می گوییم؟

پیش از وورد به بحث شناسایی افراد ثروتمند بهتر است به این بپردازیم که اصلا چرا باید کاربران ثروتمند را شناسایی کنیم؟

کاربران سایت چه کسانی هستند؟ به چه افرادی کاربر می گوییم؟

منظور از کاربران ثروتمند تنها افراد عضو سایت نیستند، بلکه کسانی که از طریق جستجو نیز به سایت ما راه پیدا کرده اند و از خدمات سایت و یا محتوای آن استفاده می کنند نیز بخشی از کاربران سایت شمرده می شوند.

با شناسایی کابران ثروتمند می توانید محتوای ویژه آن ها را در سایت نمایش دهید!

محتوای ویژه کاربر ثروتمند
محتوای ویژه هر کاربر

تصور کنید تصمیم طراح تجربه کاربری ( UX ) شما برای نمایش آخرین محصولات در صفحه اصلی بر این است که محصولاتی با بیشترین تخفیف یا ارزان ترین ها را نمایش دهد.

و یا در صفحه جستجو، وقتی کاربر محصولی را جستجو می کند ترتیب نمایش از کم ترین قیمت به بیشترین باشد تا کاربر با دیدن قیمت ها سریع سراغ دیگر سایت ها نرود یا صفحه وب سایت شما را نبندد!

اما با شناسایی کابران ثروتمند می توانید راحت تر محصولات گران قیمت را برای فروش به آن ها پیشنهاد کنید.

ایمیل مارکتینگ و تبلیغات اس ام اسی برای کاربران ثروتمند!

ایمیل مارکتینگ برای افراد ثروتمند
ایمیل مارکتینگ برای کابران ثروتمند

اگر بتوانید به هر شیوه ای که در زیر به آن اشاره می کنیم اطلاعاتی مانند شماره تماس یا ایمیل کابران را دریافت کنید در آینده می توانید این منبع ارزشمند از داده ها را دسته بندی کرده و افراد ثروتمند را برای تبلیغات مجزا در نظر بگیرید.

به چه روش هایی می شود ایمیل ( Email ) و شماره تماس کاربران ثروتمند را بدست آورد؟!

در این جا چند روش را به شما معرفی می کنیم که می توانید ایمیل و شماره تماس کاربران را بدست آورید! پس از آن می توانید آن ها را دسته بندی کنید و افراد با توان مالی بیشتر را به صورت جداگانه داشته باشید.

  • به کاربران خود مشاوره رایگان بدهید!
  • یک محصول دیجیتال رایگان ( مانند یک دوره آموزشی یا یک کتاب PDF ) به کاربران هدیه دهید.
  • در زمان ثبت نام از کاربر ایمیل یا شماره تماس بخواهید.
  • برای شرکت در قرعه کشی و اهدا جایزه از کاربر ایمیل یا شماره تماس بگیرید.
  • کد های تخیف محدود در ازای وارد کردن مشخصات اهدا کنید!
  • و …

این ها روش هایی بود که با آن ها می توانید شماره موبایل و Email کابران را دریافت و ذخیره کنید.

چطور و با چه داده هایی اعضا و بازدید کنندگان ثروتمند سایت را شناسایی کنیم؟

چه داده هایی از کاربر نیاز داریم؟

اما رسیدیم بر سر اصل مطلب!

مهم ترین بخش شناسایی کاربران ثروتمند است، همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم این روش ها لزوما درست نیستند اما در بیشتر مواقع نتیجه درستی می دهند!

معیار های ما برای تشخیص افراد ثروتمند چیست؟

برای پاسخ به این پرسش لازم است ابتدا بدانیم ما چه اطلاعاتی از یک کاربر که اولین بار است وارد سایت ما شده در دست داریم؟!

اطلاعاتی که می توانیم از یک کاربر ناشناس داشته باشیم چه مواردی هستند؟!

لیست زیر مواردی است که می توانیم داشته باشیم :

  • زمان حضور کاربر در سایت
  • مدت زمانی که کاربر همچنان در سایت مانده است
  • مطالبی که کاربر به سراغ آن ها می رود
  • نوع دستگاه تلفن همراه یا دسکتاپ
  • مرورگر
  • آی پی
  • موقعیت جغرافیایی ( کشور، شهر و منطقه )
  • نسخه سیستم عامل
  • و …

با یک تحلیل درست و نیز استفاده از این داده ها می توایم کاربر ثروتمند را شکار ( پیدا 😀 ) کنیم.

تشخیص کاربر ثروتمند با استفاده از نوع دستگاه هوشمند ( Device ) و نسخه سیستم عامل!

Devices
Devices

با استفاده از داده هایی که به دست می آوریم می توانیم تشخیص دهیم که نوع و مدل Device کاربر چیست!

برای مثال کاربری که آخرین نسخه iphone را در دست دارد نسبت به کاربری که تلفن همراه او یکی از مدل های قدیمی samsung است ( به احتمال زیاد ) وضع مالی بهتری دارد!

و برای دسکتاپ نیز می توان گفت کاربری که مک بوک ( MacBook ) دارد نسبت که کاربری که HP با سیستم عامل Windows 8.1 ( به معنی یک مدل قدیمی از لپتاپ های HP ) دارد به احتمال زیاد ثروتمند تر است.

بنابراین از نسخه سیستم عامل و دستگاه هوشمند ( Device ) کاربر می توان آن ها را دسته بندی کرد.

با چه ابزاری سیستم عامل و دیوایس ( Device ) کاربر را تشخیص دهیم؟

User Device
تشخصی دیوایس کاربر

برای تشخیص سیستم عامل و دستگاه هوشمند کاربر به همراه مدل آن دو روش وجود دارد :

روش اول؛ استفاده از PHP برای تشخیص اطلاعات کاربر

برای این کار ما از کتابخانه PHP به نام Mobile Detect استفاده می کنیم.

این کتابخانه قادر است نوع Device را اعم از موبایل، دسکتاپ و تبلت ها را شناسایی کند و مدل آن را برای ما نمایش دهد.

برای شناسایی Device کاربر با ساتفاده از PHP مقاله ای در بیت بنگ آماده کردیم که می توانید مطالعه کنید.

روش دوم؛ استفاده از Google Analytics برای تشخیص Device کاربر

در این روش ابتدا نیاز دارید تا Google analytics را بر روی وب سایت خود نصب ( فعال ) کنید.

گوگل داده های زیادی شامل مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم را از کاربر گرفته و ذخیره می کند.

سپس می توانیم از پنل خود در گوگل آنالیتیکس اطلاعات کاربر را شناسایی کنیم.

تشخیص کاربران ثروتمند با استفاده از موقعیت جغرافیایی

موقعیت کاربران ثروتمند
موقعیت کاربر

این مورد با فراگیر شدن استفاده از فیلتر شکن ها کمی سخت به نظر می آید!

اما همچنان می توانید در زمان ثبت نام یا دیگر روش هایی که به آن اشاره کردیم، که با آن می توانستید اطلاعات کاربر را دریافت کنید، موقعیت شامل کشور، شهر و منطقه را از کاربران بگیرید و ذخیره کنید.

بدون شک افراد خارج از کشور به احتمال بسیار زیادی افراد ثروتمند تری هستند.

نتیجه گیری و چکیده ای از این مقاله!

در این مقاله آموختیم چرا باید کاربران ثروتمند را تشخیص دهیم و نیز دانستیم چگونه و به چه شکل هایی می توانیم این کار را انجام دهیم.

اگر برای انجام این کار ها دچار مشکل شدید و یا در مجموع پرسشی داشتید می توانید با تیم بیت بنگ در میان بگذارید.

شاد و پیروز باشید.